Često se STEM u javnosti predstavlja kao novi obrazovni trend, pa i popularan i moderan akronim kada je u pitanju obrazovanje. Većina ljudi, barem prema našem iskustvu, STEM izjednačava s robotikom ili informatikom, premda to ne odgovara značenju samog akronima, kao ni smislu STEM obrazovanja.
STEM edukacija obuhvaćanja učenje četiriju područja (prirodne znanosti, informatika, inženjerstvo i matematika) na interdisciplinaran način koji ima svoju mjerljivu i jasnu primjenu. To bi značilo da, za razliku od obrazovanja koje je u školama podijeljeno na predmete, STEM edukacija obuhvaća rješavanje određenog problema koristeći znanje iz svih ovih područja. Na ovaj način želi se poticati učenje koje nije u „ladicama“ i ne obuhvaća činjenice koje su u tu „ladicu“ spremljene, nego znanje koje znamo kada i kako koristiti.
To bi, primjerice, značilo da pokus iz prirode u kojem se prati rast i klijanje sjemenke graha (uz kristale modre galice, vjerojatno naš najizvođeniji pokus iz prirodnih predmeta u školama) nije STEM sadržaj. Odnosno, na jedan način jest, jer pripada skupini prirodnih znanosti ( S – „science“ u akronimu), ali u spomenutom se slučaju ne traži primjena znanja iz ostalih „slova akronima“. Isto tako, vođeni definicijom o interdisciplinarnosti STEM-a, STEM sadržaj nije sastavljanje robota samo zato jer ovaj zadatak pripada inženjerstvu, kao što ni korištenje računala radi savladavanja osnovnih računalnih programa ili vještina također nije STEM. Ali ako u školi, primjerice, imate micro:bit i on vam služi da, umjesto vas, zalijeva biljku graha, onda ste stvorili STEM sadržaj jer vam treba znanje iz prirode (koliko vode, kakvu zemlju i koliko svijetlosti treba biljka), a koristit ćete i vještinu programiranja kako bi, nazovimo ga, set za zalijevanje biljaka radio pouzdano. Isto tako, ovaj primjer STEM sadržaja ima i vrlo jasnu primjenu – riješio je konkretan problem, zalijeva biljku umjesto vas.
Dakle, STEM sadržaj ne znači posjedovati robota, računala ili neku drugu suvremenu opremu zbog čega bismo se mogli pohvaliti STEM obrazovanjem u našoj zemlji. To je zaista daleko od istine. Naravno, to ne znači da nam u školi ne trebaju računala, dapače, većina nas želi da nam djeca budu informatički pismena, ali važno je pojasniti da se smisao STEM-a ne krije u opremi, nego u metodici, pedagogiji rada.
Tako od jedne obične grafitne olovke možemo osmisliti STEM zadatak pri čemu zadatak ne mora biti previše maštovit ili težak ili novčano i vremenski zahtijevan, nego može obuhvatiti samo nekoliko pitanja, poput sljedećih:
• Od kojeg je materijala građena olovka?
• Gdje taj materijal pronalazimo u prirodi?
• Kolika težina je potrebna da bi olovka puknula na dva dijela?
• Može li grafitna olovka upiti vodu? •Koliki je obujam olovke?
• Složi geometrijski lik ili tijelo uz pomoć olovki!
• Složi model uporabnog predmeta s deset olovaka.
• Na koje sve načine, osim za pisanje, možemo iskoristiti olovku?
• Skiciraj dizajn nove olovke koja će imati još barem dvije primjene, osim pisanja!
• Zašto je cijena grafitne olovke 6 kn?
Zamislite samo što bi učenici morali sve napraviti, razmisliti, osmisliti ili raspraviti da što samostalnije odgovore na neka ili sva ova pitanja i koliko bi oni znanja iz ovog zadatka „izvukli“.
Dakle, STEM znači pred učenice i učenike staviti zadatke koji potiču kombiniranje svih dosadašnjih znanja, kritičko razmišljanje, detaljnu analizu, logičko promišljanje, učenje kroz metodu pokušaja i pogreške, princip „uradi sam“, praktičan rad, argumentirane rasprave, poznavanje znanstvene metode (kako testirati pretpostavku) itd. Često obuhvaća i timski rad, a kroz dobro postavljene zadatke STEM sadržaj predstavlja dobar (zahtjevan, ali djeci dostižan) omjer korištenja znanja i vještina. Kroz izazovne zadatke potiče se i strpljenje, upornost, preciznost, usmjerenost ka rješavanju problema unatoč preprekama, zbog čega lekcije često prelaze STEM metodu te ulaze i u ono područje odgoja gdje učitelj ima priliku pozitivno utjecati na svoje učenike.
Iz svega navedenog zaključujemo kako su u STEM obrazovanju ključni učitelji koji izvrsno poznaju metodiku provedbe STEM programa. Za one učitelje koji s njom još uvijek nisu upoznati potrebno je pripremiti STEM edukativne programe kako bi i sami usavršili svoje kompetencije u tom polju te kako bi bili osposobljeni samostalno osmišljavati i svojim učenicima prilagođavati STEM sadržaje.
Projekt „Razvoj mreže STEM ambasadora“, pod vodstvom udruge Bioteka, upravo će na ovu potrebu učitelja (ali i drugih obrazovnih djelatnika u civilnom, javnom i privatnom sektoru) odgovoriti publiciranjem Priručnika za STEM edukatore, što će biti jedan od najvažnijih ishoda projekta. Priručnik će biti besplatan i dostupan u elektroničkoj i tiskanoj verziji na hrvatskome jeziku za sve zainteresirane osobe.
Jedino s kvalitetnim, stručnim i osposobljenim kadrom možemo osigurati da STEM postane održivi segment našeg formalnog i neformalnog obrazovanja. Za to je, osim entuzijastičnih učitelja i neumornih organizacija civilnog društva koje rade u neformalnom STEM obrazovanju, potreban sustavan, temeljit i dugogodišnji rad nadležnih institucija koje bi trebale imati jasnu viziju kako treba izgledati obavezno obrazovanje u našoj zemlji i ne, naravno, samo na području STEM-a.
Srećom dok naša država pokušava, postoje pojedinci i organizacije koje u međuvremenu mogu, znaju i hoće djeci pružiti obrazovanje sukladno stoljeću u kojemu žive. Jedna od takvih, jasno i glasno rečeno, je i Bioteka.